Delete Partition & Merge Partition

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,


Terima kasih kerana anda masih sudi lawati blog saya ni.

Bertemu lagi kita pada kali ini.


Okay, pada posting kali ini saya nak share satu topik tentang tajuk seperti diatas iaitu "Delete Partition & Merge Partition". Ianya adalah sambungan daripada topik sebelum ini iaitu "Shrink Volume & Add New Partition HDD".

Di sebabkan ada banyak permintaan untuk saya berkongsi ilmu ini, maka bagi saya topik ini agak best juga untuk kita bincangkan.. Dengan itu, harini saya menulis berkenaan topik tersebut.

Nak belajar topik ini??
Baca sehingga habis tau, kalau tak nanti rugi..


Ikot step ini yea:-

Nota 1: 
A – “Delete Volume” atau bahasa biasa iaitu delete partition.
B – “Extend Volume” pula bermaksud merge partition daripada dua partition kepada satu partition.


Step 1: “my computer > right click > manage”. 
(nanti akan keluar computer management)






Step 2 : pergi dekat “storage > disk management”
(akan keluar pula semua drive termasuk drive dlm internal hdd mahupun external hdd)

Step 3: pilih drive mana yg nk delete, right click dan tekan “delete volume > yes”.





Step 4 : setelah selesai delete volume, “right click > delete partition > yes”.






Step 5 : seterusnya pilih drive mana yg hendak di mergekan ataupun dibesarkan saiznya, “right click > extend volume > next > select disks > add > next > finish”.

Selepas tekan next, akan keluar pula "Total volume size in MB, Maximum available space in MB, Select the amount of space in MB ". Semasa "select disks > add" akan keluar berapa amount space in MB yg free utk di merge kan.



Step 6 : selesai.



Selamat Mencuba.!!


Salam Kejayaan dari saya,
Mohamad Ezani Ismail

p/s: Share pada kawan-kawan jika anda belajar sesuatu melalui post ini :) 
Inn shaa Allah, akan lagi bertambah ilmu kita.

Comments

Popular Posts